fbpx
أهم الأخبارمنوعات

منى أبو شنب تدعو لاعتبار 24 مارس يوما لتعدد الزوجات: مثنى وثلاث ورباع

عادت الإعلامية منى أبو شنب، وصاحبة دعوة تعدد الزوجات، لإثارة الجدل مُجددًا بآرائها، حيث دعت عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك» لتخصيص يوم عالمي للاحتفال بتعدد الزوجات.



ودونت صاحبة المبادرة، قائلة: «ارجو تدعيم فكرة أن يوجد يوم عالمي لتعدد الزوجات، وهيكون 24 مارس  من كل عام إن شاء الله، مثنى وثلاث ورباع، في إشارة منها لسبب اختيار هذا التاريخ». 

الجدير بالذكر أن منى أبو شنب دومًا ما تنادي بتعدد الزوجات، وتهاجم السيدات بشكل كبير وملحوظ، قد تصل للإهانة في بعض الأوقات. 



instagram

“naad”

twitter

viber

“youtube”

اضربوا الزوجات 

وفي واقعة سابقة، وجهت صاحبة المبادرة رسالة للأزواج الذين يشاركون شكواهم من تجاوزات زوجاتهم، معهم، قائلة: «لو مراتك تجاوزت معاك إديها بالجزمة على دماغها، ولو مش عاجبها بالسلامة تروح عند أمها، ومتبصش لأطفالك ولا تفكر فيهم لأنهم أكيد هيطلعوا زي أمهم، خليك راجل وهزقها وامسح بيها الأرض».

وأضافت «أبو شنب» خلال مقطع فيديو، حينها: «احفظ انت حقوقك ومتمضيش على قايمة ومتديهاش الذهب بتاعها، ولو اتمردت اتجوز عليها عشان تتعدل». 

الستات بتضرب الرجالة 

كما نشرت من قبل، مقطع فيديو عبر صفحتها الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” تدعو فيه العالم لمواجهة العنف ضد الرجل، قالت خلاله: «كل شوية تتكلموا عن الستات لحد ما صدعت، فين حقوق الراجل، وليه مش بنتكلم عن العنف اللي بيتمارس ضده». 

وأضافت: «الستات دلوقتي بتضرب الرجالة، وبتحرمهم من عيالهم لو اتجوز عليها، وبتوديه المحكمة، ده عنف ولازم نتكلم عنه”، مضيفة: “لو الست رفضت إن جوزها يعدد ويتجوز عليها تبقى بتمارس العنف ضده، ولازم نتصدى لهذا النوع».

زر الذهاب إلى الأعلى